På denne byggesiden finner du flere fly som jeg har bygget :-)


READY  "Det 20.århundres ARF fly" En helt ny standard "NESTEN UKNUSLIGE" Almost-Ready-to-Fly R/C fly.    Klikk for å besøke ARF Modellfly & RC Modeller - ThrottleStore.com

Jeg har nå testet flyet og det flyr nydelig. Kan med fordel flyes med 2 servoer til balanseror for da kan du også få "flaps" og dermed enda snillerer landingshastighet for vannlanding. Absolutt et fly jeg anbefaler å kjøpe.  Hilsen Kjetil      

Sommer 2001  ready_floats2001.jpg (24449 bytes)Slik skal den bli når den er ferdig, med min egen vri på design og lakkering.  KLIKK FOR STØRRE BILDER 

5. April 2001

ready1.jpg (37008 bytes)ready2.jpg (16323 bytes)

Jeg fikk tilsendt disse bildene fra en annen fornøyd Ready bygger : og her er hans rapport: 
Hei ! Mottok et Ready-fly med flottører i 2 stk kartoner fra
ARF Modellfly & RC Modeller - ThrottleStore.com Har aldri drevet med fly, men interessen vart stor når vi såg korleis flyet tok form.  Flyet vart lakket på fabrikk av en kamerat, da vi ikke ville ha det kvitt.  Det vart dekorert på spisebordet hjemme.  Brukte ikke mange kvelder på jobben.

Flyet kan bygges av folk med "10 tommeltotter", god reklame for ARF Modellfly & RC Modeller - ThrottleStore.com

Hilsen Inge

UNDER HER kommer bilder fra byggingen !  med tekst og mine inntrykk av byggesettet :

Jeg mottok dette fine flyet fra ARF Modellfly & RC Modeller - ThrottleStore.com 25. januar 2001. og vil her ta for meg alt fra Førsteinntrykk , bygging og flyging med dette fine "nesten ferdig bygget" flyet.  Under kan du peke på bilder for å få kommentarer underveis, og klikke på dem for å se større bilder.  Litt data først :  Prisen på byggesettet når jeg fikk tak i det var : Web-Tilbudspris: 2195,- NOK  ( FLY med både Hjulsett og Flottører. Vingespenn er 157 cm og vekt ca 3 kg( skal veie det når jeg er ferdig) 

Flyet kan også kjøpes Uten Flottører og koster da 1495,-NOK ( Webtilbud ) og  Flottørsett  koster 790,- NOK om du vil kjøpe det løst , så  det lønner seg å kjøpe pakken med FLY og Flotører samlet . for 2195,- NOK OM du likevel har tenkt å skaffe deg flottører  til ditt fly :-)  Har du IKKE prøvd sjøfly sier du ??? DA HAR DU GÅTT GLIPP AV NOE !!!

Første inntrykket er meget positivt. Alt ser pent å ryddig ut og kommer i en godt innpakket fin eske. Det følger med et enkelt stort ark som tar for seg alle byggetrinn som stort sett består i å sette sammen ferdige meget godt tilpassete deler med epoxy og/eller superlim.  Alt er i plast, noe som passer meg perfekt da jeg skal bruke dette flyet for det meste til SJØFLY og har tenkt å lakke det i "friske" farger :o)  Flottører til vann går også meget fint og bruke på SNØ.  I følge bruksanvisning er det beregnet 4-8 timer på å bygge den.  Selv beregner jeg ca 10-12 timer da jeg skal montere lysanlegg med lanterner og landingslys i tillegg ( hjemmelaget lysanlegg).  Jeg vil tro at, om jeg skulle bygge TO maken fly, ville jeg bruke 3-4 timer på fly nummer to.

Pent pakket med masse "forsiktig lapper på"  måtte beherske meg for å ikke ødelegge pakken når jeg ivrig pakket opp :o)    (så sikkert ut som en 10 åring som skulle åpne første julepresangen) Store forventinger til hva som var inne i denne FINE pakken her ja. RYddig og pent og gir intrykk av kort byggetid. 131-3176_IMG.JPG (23534 bytes)Til og med et ekstra langt skrujern fulgte med til å montere skruer til motorfester mm ( for der trenger du et skrujern som er lengre en "normale skrujern"  GJENOMTENKT" Joda dette ser ut til å bli bra saker.

131-3181_IMG.JPG (20643 bytes)Byggemanual med trinn bilder fra 1 131-3184_IMG.JPG (26491 bytes)131-3185_IMG.JPG (15107 bytes)131-3186_IMG.JPG (14577 bytes)131-3187_IMG.JPG (13375 bytes)

Så langt rakk jeg på 10 minutter som var alt jeg hadde igår :o)   MER KOMMER SNART. ( pga mye overtid og reisevirksomhet har denne tatt lengre tid en vanlig, men den vil være ferdig bygget i løpet av Våren.   

08. April 2001 : Endelig etter lang tid med sykefravær og diverse problemer etter en Kne opperasjon så fikk jeg endelig til å humpe meg ned på hobbyrommet mitt med KRYKKER .

136-3662_IMG.JPG (13084 bytes)136-3667_IMG.JPG (17250 bytes) Etter litt plunder med å modifisere vingen så jeg fikk plass til mine hjemmelagde lyskastere til landingslys og lanterner i vingetippene så var jeg endelig klar til å begynne selve monteringen.   Det er IKKE med landingslys og slikt i settet , da dette ikke er vanlig å montere, men da jeg flyr ofte sent om kvelden og skal bruke flyet primært som sjøfly, valgte jeg å montere det da det både er praktisk og "drittstilig"   ( bilder med LYS på kommer snart)

Det er da to sett med kabler ut i hver vinge halvdel, en til lyskaster og en til lanterne ( rød/grønn) og dette styres fra Radio via en liten RC-switch.

136-3664_IMG.JPG (16568 bytes)136-3660_IMG.JPG (32691 bytes) Ligg merke til at lyskasterene ( med reflektor) er helt innfeldt i forkant av vingen.  ( på det ene bildet er det små nupper oppå vingen og disse skal selvsagt pusses bort før lakking )
136-3671_IMG.JPG (29326 bytes)136-3669_IMG.JPG (27674 bytes) Så var det selve flykroppen sin tur og det var her jeg bare ble mer og mer imponert over detaljer og løsninger som er valgt til dette flyet. De er rett og slett GENIALE ! jeg har bygget mange fly, og vært vant til å begynne med å finne ut av de deler som ikke kan brukes ( bør byttes ) som f.eks motorfester - ror overføringer osv...  MEN på READY er det virkelig lagt vekt på at flyet skal være LETT å sette sammen og med en meget god løsning på motorfeste og understell.  Det står anbefalt å bruke 15 minutter tørketid på Epoxy, men jeg valgte  5 minutter da jeg er erfaren ( og utålmodig) og dette var så lett å sette sammen at "ALLE" kan klare det.  Jeg skal bare på butikken å kjøpe mer epoxy i morgen da jeg kun hadde litt igjen......   Mer kommer i morgen eller i overmorgen :-)
10. April 

136-3676_IMG.JPG (11546 bytes)136-3673_IMG.JPG (14054 bytes)

Enda en genial patent i Ready er: Feste til understell som gjør det enkelt å bytte mellom Hjul og Flotører da jeg skal bruke begge deler så vil jeg ha dette så enkelt som mulig. ( noen fly tar det jo en helg å bytte fra hjul til flotører !) her tar det noen minutter . Da du med et langt skrujern( følger med i settet) kan via to små hull , lett skru løs hele understellt fra utsiden av flyet :-)))
136-3677_IMG.JPG (36194 bytes) Hey ! Det begynner jo å ligne på fly nå !
136-3695_IMG.JPG (32071 bytes) De to halevinge delene limes enkelt sammen med epoxy og en meget enkel og god forklaring om hvordan den balsa staven lettest føres inni og festes for å få det BENT !
139-3922_IMG.JPG (33822 byte)139-3924_IMG.JPG (24060 byte) Så kommer halevinge montering. Ligg merke til at det her er SVÆRT VIKTIG at det er like langt fra vingetipp til senter på flyet i ! ( mål fra vingetipp til vingefeste foran f.eks)  Ellers flyr den skjevt , hvis ikke dette er rett.. Bruk gjerne en klemme til å holde den på plass når du limer.

 

139-3927_IMG.JPG (23775 byte)139-3928_IMG.JPG (24588 byte)

 

139-3926_IMG.JPG (30553 byte)Så var det halefinne ( med ferdig montert sideror og rorhorn til styrevaier). Denne må limes så den står 90 grader på flyet. Pass på at den kommer helt nedi så du kan se rett gjennom hullet bak der roroverføringen skal gå !  Se på bilde hvordan jeg enkelt løste problemet med å få den presset ned og holdt på plass til limen tørket :-) . En krok i hullet for haleroroverføring og så to gummistrikk for å få nokk trykk til å holde den på plass.
139-3929_IMG.JPG (18550 byte)143-4380_IMG.JPG (15742 byte)

143-4371_IMG.JPG (36153 byte)143-4372_IMG.JPG (35667 byte)

 

Endelig kan jeg begynne å gjøre flotørene klare.  JEg har betemt meg for at jeg kun skal bruke dette flyet med flotører, men det er en enkel sak å bytte på det om du vil bruke det med hjul også.  Først må du borre 8 stk 5mm hull på oppmerkede plasser så du får limt nedi de hylsene som du etterpå skal skru festene fast i. ( enda en genial patent så du enkelt kan skrufeste av og på og flotøren er fortsatt TETT uten fare for lekkasjer)  bakk på flottøren er det et hull på ca 15mm som må tettes med tilhørende plugg, og denne valgte jeg å lime med silikon i stedet for epoxy så jeg har muligheten til å ta den ut senere om det skulle være nødvendig. 

Så er det bare å skru festene på og montere roret som følger med ( her er litt småputling med trekkvaier for styring av vannroret til flotørene, som da skal kobles til samme servo som haleroret på flyet)   Nå skal jeg lakke og ta flere bilder om et par dager :-)  

143-4374_IMG.JPG (11387 byte)143-4381_IMG.JPG (17940 byte)

143-4375_IMG.JPG (26049 byte)143-4379_IMG.JPG (22567 byte)

Vingen ble maskert og lakket på midten og vingetipper da jeg også skal ha på logoer for min hjemmeside på vingene.

Så var det tid for diverse lakkking . Og som vanlig pleier jeg å lakke det så det blir lagt merke til :-)))  Jepp... skarpe farger passer fint på sjøfløy da vi ofte flyr sent om kvelden.

150-5011_IMG.JPG (42096 byte)149-4995_IMG.JPG (24932 byte)

153-5392_IMG.JPG (22796 byte)

154-5410_IMG.JPG (16853 byte)154-5458_IMG.JPG (23754 byte)

154-5467_IMG.JPG (24112 byte)154-5473_IMG.JPG (25938 byte)

154-5476_IMG.JPG (25145 byte)154-5489_IMG.JPG (23059 byte)

Neste trinn nå er å montere på Flotørene ( tar 10 minutter) og sette inn radioutstyr mm .  Så kommer de siste bildene her med monteringstips av radioutstyr og bilder av Ready som da er Ferdig og klar til flytur.

Motoren ble montert på Gummimoffer som demper støy og vibrasjoner kraftig (  ekstra modifisert slik alle mine fly er) 

Byggesettet har vært enkelt å bygge og kan anbefales for nybegynnere.

Kun et par dager til nå så kommer bilder fra  ferdig montert Ready som skal få sin jomfrutur.

Her kommer litt bilder etter den var ferdigbygget :-)  fikset på lysanlegg og flotører med ny patent på justering av sving på vannror.  

Hilsen Kjetil Sandal  www.modellfly.no

Klikk for å besøke ARF Modellfly & RC Modeller - ThrottleStore.com